maanantai 22. syyskuuta 2014

Mitä Omenasta?

Tänä syksynä niitä on tullut paljon. Tänä syksynä niitä on saatu paljon. Kiitos kaikille, jotka olette niitä tarjonneet! Ne ovat omenoita. Ihania, pyöreitä, mehukkaita palleroita puusta. Punaisia, vihreitä, kirpeitä, makeita... Omenoita on monta eri lajiketta. Niistä minulla ei ole paljon tietoa, enkä osaa sanoa onko joku omena makeampi kuin toinen, koska olen raa`alle omenalle allerginen. Mutta erotan kyllä valkean kuulaan ja vihreän kuulan toisistaan :D
Muu perhe on kyllä syönyt omenia suoraan kuormasta, mutta muuten niistä pitää valmistaa jotain joko keittämällä tai paistamalla, jotta pääsen itsekin niistä osalliseksi. Eikä taida haitata muitakaan, että JOUDUN valmistamaan niistä omenapiirakkaa tai muuta makeaa... 
Omenoista on siis tehty piirakkaa, olen lohkonut niitä pakastimeen talven varalle, kuivattanut kuivurissa ja kokeilin omenaista rommiruukkuakin... Hilloja tai mehuja en ole koskaan valmistanut, mutta senkin varmasti vielä opettelen. Äitin tekemä omenamehu on huippuhyvää!







































































2 kommenttia:

  1. Meillä niitä tuli vähän verrattuna viime vuoteen. Sanoisinko nyt että sopivasti �� hilloa, hilloa ja vielä kerran hilloa. Sitä menee täällä puuron seassa.

    VastaaPoista
  2. Mä opettelen sen hillon kyllä kans..ehkä ensi syksynä :) Olen keittänyt omenoita puuron sekaan, ja tehnyt vispipuuroa. Sekin on hyvää!

    VastaaPoista